‘Zeilen, zeilen, zeilen en samen veel lol maken’

25 mei 2020

Zeilkampen van Crossroads al jaren te gast in Akkrum!

Dieke, Lars en Niek zitten heerlijk in het zonnetje aan de lange picknicktafels. Om hen heen een kampement van vier grote slaaptenten plus een partytent. Maar terwijl de rest van de groep met hun Valkjes naar Terherne is gezeild, heeft pechvogel Niek een groot verband om zijn knie. "We gaan straks krukken ophalen bij het ziekenhuis in Leeuwarden”, vertelt de 17-jarige Niek. "Gisteren tijdens een potje voetballen heb ik mijn knie verdraaid. Dat wordt niet meer zeilen helaas.” Leeftijdsgenoot Lars is solidair, terwijl groepsleider Dieke alvast een paar spullen inpakt voor de reis naar het ziekenhuis.

Jaarlijks zeilkamp in Friesland

De drie jongeren zijn samen met 16 anderen een week lang te gast op onze camping. Het jaarlijkse zeilkamp wordt georganiseerd door Stichting Crossroads, een christelijke organisatie die actieve jongerenvakanties aanbiedt. Crossroads is al voor de elfde zomer op rij van de partij en zal vier weken op rij verschillende groepen zeilfanaten verwelkomen. De tenten nemen ze zelf mee, de Valkjes liggen bij aankomst al op hun te wachten.

Even voorstellen
,,We behoren tot het meubilair”, lacht Dieke. ,,Daarom stellen we ons als we aankomen even voor aan de andere vaste gasten én onze buren op de camping.” De week bestaat vooral uit zeilen, maar er staat ook een nachtspel in Akkrum en een overnachting op het water op het programma. Op zondag wordt de kerkdienst in het dorp bezocht en elke dag wordt ‘stille tijd’ ingeruimd, om in een klein groepje te praten over het geloof. ,,Dat maken we niet te groot hoor”, zegt Dieke. ,,Gewoon, even met elkaar bespreken wat het voor jou persoonlijk betekent.”

Zeilen is de hoofdzaak

,,Ik ben zelf niet kerkelijk”, vertelt Lars. ,,Door Niek ben ik een keer meegegaan en het zijn aardige mensen.” ,,Het zeilen is de hoofdzaak”, aldus Niek. ,,Gisteren gingen we om op het Sneekermeer. Ik heb me laten vertellen dat dat een hele prestatie is met een Valk. Alles was nat, maar gelukkig hadden we de boot snel weer recht.”

'Schipperstijd'

Lars vult aan: ,,Het is een hele week zeilen, maar ook veel lol maken.” Om het maximale uit de dag te halen, leeft de groep volgens schipperstijd.” Dieke legt uit: ,,We zetten de klok een uur vooruit om het maximale uit de dag te halen en langer van het daglicht en de wind te profiteren. ’s Ochtends willen we zo vroeg mogelijk het water op en ’s avonds op tijd naar bed.”

Mooi afgeschermd plekje

De tenten blijven vier weken staat. Elke zaterdag arriveert een nieuwe groep jongeren om te zeilen op de Friese meren. Het Sneekermeer, het Pikmeer en de Langweerder Wielen kennen na zo’n week geen geheimen meer voor de jonge zeilers. En als het windstil is, gaan ze shoppen in Sneek of Grou. ,,We komen jaarlijks in Akkrum terug omdat het contact met de camping zo goed is”, besluit Dieke. ,,Met een groep jongeren kun je echt niet overal terecht. Hier weten de andere gasten dat we komen. We hebben een mooi afgeschermd plekje en kunnen bij de tenten een kampvuurtje maken. De enige klacht die we dit jaar kregen, was dat het afvoerputje van de afwasbak verstopt zat. Dat hebben we uiteraard meteen schoongemaakt.”

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte en ontvang leuke aanbiedingen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en profiteer van de voordelen